עד בישקק

אחרי שהחלטנו לעשות יותר קמפינג בטבע, העברנו לילה באוהל כשבחוץ גשום וקר, וליערה התחילו בעיות רציניות בבטן. בבוקר קמנו, ארזנו, ולקחנו טרמפ לגסטהאוס הסביר הקרוב ביותר, בעיירה טוקטוגול.

אזמט וגוקה מארחים מטיילים בבית שלהם, שכבר הפך לסוג של גסטהאוס מרוב פופולריות. אזמט הוא סוכן טיולים, מארגן טיולי ג'יפים בקירגיזסטן וטג'יקיסטן. גוקה הצטרפה אליו כעוזרת מטבח באחד הטיולים, עם קבוצה גדולה של ישראלים. היא התלוננה שהישראלים אנשים קשים. מתעקשים לישון במלונות יוקרה (אין כאלה…), דורשים להשתמש במים מינרליים כדי להישטף אחרי מעיינות חמים, ומסרבים לאכול את בשר הסוס היקר שהוגש להם במסעדה הכי טובה במדינה. היא הצליחה ללמוד קצת עברית, בעקבות מה שהישראלים כל הזמן צעקו: "כן" ו-"איפה הטלפון שלי?".

יום גשם מנוצל למנוחה, הבראה ותיקון האופניים. מסתבר שהדיסק של המעצור האחורי קצת התעקם, ובגלל זה הוא חורק. אחרי צפייה בכמה סרטוני הסבר ביוטיוב, הצלחנו ליישר אותו בחזרה. גם הבנזיניה דורשת קצת יחס, דווקא כשאנחנו צריכים אותה להכנת דייסות אורז מפנקות כנגד בעיות הבטן. אחרי שעתיים של התעסקות, ועם ידיים שחורות במיוחד, היא חוזרת לתפקוד. העיירה טוקטוגול הפכה למקום מושלם למנוחה, עם גסטהאוס נוח וחם, מקלחת מדהימה, שוק עשיר בדברים ומסעדה טובה.

אחר הצהריים יצאנו לסיבוב בשוק. נקלענו להתקהלות בכיכר המרכזית. במה, סוג של מופע כשרונות צעירים, עם מוסיקה, ריקודים של ילדות ונאומים של ראש העיר. אחר כך גילינו שאלו חגיגות 4 שנים להכרזת טוקטוגול כעיר. גולת הכותרת – מרים משקולות שזכה באולימפיאדה בריו במדליית ארד, היחידה של קירגיזסטן, הוא יליד העיר. בקדמת הבמה הונחו משקולות ענקיות. חיכינו הרבה זמן כדי לראות אותו מרים אותן, אבל הנאומים של ראש העיר, מפקד המשטרה וראש המחוז שברו אותנו. הריקודים של קבוצות הבנות ונגינה על כלי המיתר הקירגיזים היו מקסימים ומצחיקים. חצי מהזמן היה אפשר להסתכל רק על הקהל, תווי הפנים המיוחדים של זקני העיר, לבושים בתלבושות הקירגיזיות המסורתיות, מופע בפני עצמו.

באינטרנט היה כתוב שטוקטוגול ידועה בגלידה שלה. זה היה הזוי מידי כדי להיות נכון. אחרי הרבה חיפושים, גילינו מה הכוונה. הגלידריה המפוארת והמדוברת התגלתה כדוכן קטן עם מכונה כמו במקדולנדס. התעקשתי (דרור) לנסות את הגלידה, ובכך הצטרפתי למעגל הסובלים מבעיות עיכול.

***

למחרת, התלבטות ארוכה איך ולאן להמשיך הובילה להחלטה לרדת מהכביש הראשי לבישקק ולרכב מערבה בתוך עמק, מבלי לדעת בוודאות מה מצפה לנו. זה הפך לרכיבה נעימה מאוד, שלושה ימים של מזג אוויר טוב הלוך וחזור, עם נוף יפה וכפרים קטנים לאורך הדרך. העמק נמתח בין שני רכסי הרים גבוהים, וככל שטיפסנו יכולנו לראות את מאגר המים הטורקיזיים של טוקטוגול מתרחק מאחורינו. לצד הכביש הצר החלו פרחים וצמחייה חדשה, עדרי צאן ובקר, רועים על סוסים מובילים את העדר ומברכים אותנו לשלום. החיים הקירגיזיים – בסרט נע של רכיבה נעימה ושקטה. עוצרים לבשל קצת אורז, להרגיע את הבטן, וחבורה של ילדים סקרניים מגיעים לבדוק מי אנחנו. בכניסה לכפר עוצרת אותנו אישה ואומרת "ברוכים הבאים לכפר שלי!".

לילה ראשון העברנו באוהל, והפעם היה מוצלח יותר, למרות הקור והחשיכה שיורדת מוקדם. קמנו לשכבת טל קפואה, ויצאנו בהתלהבות לרכיבה בהמשך העמק.

בקצה העלייה בעמק, כשהדרך התחילה להיות תלולה וצרה, הופיע מישהו על סוס. שאלנו אותו על המצב של מעבר ההרים בהמשך, סתם מתוך סקרנות. "קולודנא, סנק, נייט", הן המילים שהבנו מתוך שטף הדיבור שלו. שלג, קר, ומה נסגר איתכם. הסתובבנו לחזור (נשבעים שזאת הייתה הכוונה המקורית), הבחור השיג אותנו, ולפני שהבנו מה קורה מצאנו את עצמנו בסלון שלו, עם תה, מרק חם, וצידה של תפוחים ולחם מטוגן לדרך.

רכבנו עוד קצת, הפעם במטרה למצוא מקום להתארח. אחרי קצת חיפושים וכמה סירובים התמקמנו אצל זוג חמוד. בזמן שהבעל יצא לאסוף את הפרות, האישה שמה על יערה מטפחת ראש לבנה, עברה איתנו על כל התמונות המשפחתיות שלה, ושמחה מאוד לגלות שיערה מוזיקאית. מסתבר שגם היא למדה חליל כשהייתה קטנה. היא שלפה חוברות תווים ישנות, והתחילה לשיר לצלילי החליל. מדהים כמה המוזיקה מצליחה לחצות מגבלות של שפה. חווית האירוח של קירגיזסטן מאוד מיוחדת ונעימה, אנחנו אסירי תודה להזדמנויות שלנו להכיר מקרוב את האנשים, לדבר איתם עד כמה שהצלחנו, ותמיד לקבל חיבוק וברכות מרגשות שאנחנו לא ממש מבינים להמשך הדרך.

בדרך חזרה גילינו שמבנה נטוש וגדול שראינו לפני יומיים הפך היום לשוק בקר. עזים, כבשים, פרות וסוסים הצטופפו קשורים זה לזה. מסתבר שאיכות הכבשים לא נמדדת פה לפי משקל, אלא באמצעות מישוש וצביטה של התחת המקפץ שלהם. עוד מסתבר שאפשר להכניס עשר כבשים לתוך מכונית לאדא קטנה, חצי מהם בבגז' והשאר במושב האחורי.

***

בחזרה בגסטהאוס בטוקטוגול פגשנו את אדריאנו ושטפי, זוג שוויצרי שהגיע לכאן ברכיבה. כיף לפגוש רוכבים נוספים. העברנו ערב בשיחה ממושכת, שיתוף חוויות מהדרך, וביקורים חוזרים במסעדה שבמרכז השוק. הם תיכננו להמשיך ברכיבה צפונה לבישקק, דרך מעברי ההרים שאנחנו תכננו לדלג עליהם באמצעות טרמפ. אבל נוכחות של אנשים נוספים עושה את שלה, וההזמנה להצטרף אליהם לרכיבה נשמעה עדיפה בהרבה על בילוי ממושך בבישקק. אז אחרי עוד קצת התלבטות החלטנו לבקש גם אנחנו ארוחת בוקר מוקדמת, ולצאת כולם ביחד לרכיבה של 65 ק"מ בעלייה, טיפוס של 2,000 מטר למעבר ההרים הגבוה.

אז התחלנו לטפס. נחמד לראות עוד אופניים לפניך או אחריך ברכיבה, וזה נותן מוטיבציה להמשיך. על הכביש נדרש פחות מאמץ בעלייה מאשר המאמץ שנדרש על דרכי העפר בהן רכבנו עד כאן, וגם כמות התנועה של כלי הרכב הייתה סבירה. לאט לאט התחלנו להרגיש את ההתקדמות, האזורים המושלגים של ההרים התקרבו והעמק נהיה צר. לצד הכביש דוכנים של דבש מקומי, חיכינו למצוא צנצנת קטנה מספיק וקנינו לעצמנו קצת. מזג האוויר התנדנד, ומידי פעם שלג עדין התחיל לרדת. הזוג משוויץ התכוון לעשות את כל העלייה ביום אחד, וכל כמה זמן בדקנו את ההתקדמות שלנו אל מול השעון.

בצהריים עצרנו במסעדה, למרק ועוף בגריל. כבר רכבנו יותר מ-30 קמ, ונשארו עוד 1,400 מטר לטפס. בדיעבד, אולי היינו צריכים להישאר שם ללילה. הרכיבה בצהריים נהייתה קשה, הדרך נהייתה תלולה יותר, קרה יותר, ואנחנו היינו עייפים יותר. למרות הכל, הנוף היה יפה, הנחל הגדול לידנו מרשים, וההרים המושלגים התגלו מידי פעם בין העננים, לצד השמש שהציצה עלינו פעם או פעמיים. נהגי הרכבים שחלפו על פנינו ניענעו את הראש מצד לצד כשהם ראו אותנו. נהננו לטפס כקבוצה ולגלות כמה הכושר שלנו השתפר.

7 ק"מ מהמעבר, ו-500 מטר מתחתיו, בסביבות חמש אחר הצהריים, הרמנו ידיים. הטמפ' היו מתחת לאפס, השעה כבר מאוחרת, ואי-אפשר היה להמשיך. לקח לנו 10 שניות של נסיונות לתפוס טרמפים כדי לשים את האופניים בוואן המסחרי הראשון שראינו. בזמן שהמזגן מתחיל להפשיר אותנו, חלפנו על פני אדריאנו ושטפי שבחרו להמשיך לרכב עד המעבר.

אחרי המעבר היה מקטע ארוך של קרח על הכביש, ותהינו אם זה בכלל אפשרי לרכב שם. מסביב הכל היה לבן לגמרי – הכביש, ההרים, השמיים. אחר-כך הדרך התחילה לרדת, ונכנסנו לעמק שטוח, רחב וגבוה, מוקף הרים מושלגים. קבענו מראש להיפגש עם הזוג השוויצרי בצומת קרובה, אבל בטעות חלפנו על פניה עם הוואן. אז ירדנו ולקחנו עוד טרמפ חזרה. בצומת היו כמה קרונות וקרוואנים ששימשו כבתי קפה לנהגי משאיות, וקיבלנו אישור לישון באחד מהם. בחוץ שלג וקפור ובפנים אח מוסק בפחם דולק ומיד מוגש לנו תה חם.

בהתחלה היינו שם לבד. שלחנו פתק עם אחד הרכבים לעבר השוויצרים, ושמנו את האופניים במקום שאפשר לראות אותם. אבל הזמן עבר והם לא הגיעו. בינתיים בית הקפה התחיל להתמלא בנהגי משאיות שנשברה להם המשאית בדרך. נהג תורכי שמוביל כותנה ובגדים הלוך חזור בין קירגיזסטן לתורכיה שמח לפגוש אותנו. 10 ימים לוקחת לו הנסיעה. הוא טען שהיחסים בין ישראל לבין הפיליפינים מעציבה אותו. תיקנתי אותו. זאת ההתייחסות הראשונה לפוליטיקה ששמענו בטיול. אחר כך התורכי, גיבור גדול, שתה וודקה עם הנהגים הקירגיזיים, ומהר מאוד מצא את עצמו מקיא בחוץ בשלג. הוזמנו להמון כוסות של וודקה, ולחדר הקטן נוספו נהגים מטג'יקיסטן, רוסיה וקזחסטן, ונסקרו כל מדינות ערב אותן הנהגים חוצים באופן קבוע ואנחנו חולמים על לטייל בהן. באיזשהו שלב כל אחד הציג את עצמו והמדינה שממנו הגיע, והצענו שנחתום על הסכמי שלום בין המדינות.

תפסנו פינה מרוחקת בבית הקפה והלכנו לישון. מריה המארחת הוסיפה פחם לתנור. תוך כמה דקות אי אפשר היה לנשום מרוב חום, והיא פתחה את הדלת. עדיין היה חם. דאגנו לשטפי ואדריאנו. חשבנו שהם ישנים אצל פועלי הכביש בראש מעבר ההרים.

***

בבוקר הופיעו שמיים כחולים. אחרי פרידה מרגשת מהתורכי, והבטחה להתחבר איתו בפייסבוק, יצאנו לדרך. התוכנית הייתה לרכב בעמק עד תחילת מעבר ההרים השני שמפריד בינינו לבישקק. הרכיבה הייתה מדהימה, והעמק היפה הצדיק את הטיפוס. הנוף נהיה פסטורלי ומרשים, מרבדים של עשב זהוב, מורדות מתגלשים בגוונים שונים של חום, והרים מושלגים. כל כמה דקות עצרנו לצלם, ונהננו בטירוף. בדקנו מיילים, והסתבר שהשוויצרים הגיעו ברכיבה לפס הקודם. אבל היה כבר חושך, והצעה של נהג משאית לתת להם טרמפ לבישקק נענתה בהסכמה.

אחר הצהריים הגענו לבסיס הטיפוס של המעבר הרים הבא, שעולה למנהרה בגובה 3100 מ'. כבר נהיה מאוחר מידי להמשיך לרכב, ורצינו להתמקם ללילה. כמו ביום הקודם, גם כאן כמה קרונות, דוכנים של כדורי גבינה ודבש. אבל אף אחד לא הסכים לארח אותנו. בכלל. לינה באוהל נשללה מראש בגלל הקור, ופתאום מצאנו את עצמנו תקועים. בלי אפשרות לישון שם, הרכיבה שלנו הסתיימה במפתיע, בפתאומיות. אם עולים כאן על טרמפ, הוא יהיה כבר עד בישקק.

קצת המומים, אחרי כ-20 דק' העלנו את האופניים על משאית, ויצאנו לכיוון העיר. העלייה מסתיימת במה שמכונה בין רוכבי אופניים כ-"מנהרת המוות". שלושה קילומטרים של מנהרה ללא איוורור, מלאה בעשן מכוניות. קרה פעם שרוכבי אופניים מתו בפנים בגלל המחסור בחמצן. אפילו במשאית זה לא היה נעים. אחר כך ירידה ארוכה ומשוגעת למטה, ואז כביש נוראי, פרוורים ועוני מתמשך עד בישקק. חשבנו שנהג המשאית הבין את הבקשה שלנו לקחת אותנו עד הגסטהאוס תמורת תשלום, אבל זה לא קרה. ירדנו במקום אחר בעיר, ואת שארית הדרך עשינו ברכיבה.

***

בתחילת הטיול היינו כמעט לבד בגסטהאוס של אנג'י ונתן. הפעם כמעט ולא היה מקום מרוב רוכבי אופניים. אדריאנו ושטפי היו שם, ביחד עם זוג בריטי שהגיע לכאן על טנדם. הם ממשיכים ביחד לקזחסטן. טורי, בריטית שרוכבת לבד מסביב לכדור, הגיעה אחרינו. היא חצתה את ארצות הברית, יפן, קוריאה, סין, ועכשיו היא פה. פייר ולוסי הגיעו מצרפת על האופניים שלהם. מיכאו יצא מסין וחוזר הביתה לפולין. ארוחות משותפות, החלפת חוויות והרבה בירה קירגיזית. אחוות הרכיבה מורגשת, יש המון נושאי שיחה, בישלנו ארוחות צהריים וערב יחד, והוזמנו לשוויץ אנגליה וצרפת.

המסע שלנו אמנם לא נמשך על פני חודשים, אבל לקח אותנו למקומות מרתקים ומרוחקים. הכרנו מדינה עם נופים מדהימים, ואנשים טובים ומסבירי פנים. שק החוויות שלנו התמלא לחלוטין.

בבישקק החורף הגיע, ומחוץ לחלון נערמים סנטימטרים של שלג.

הגיע הזמן לחזור הביתה.

אגוזים, מנוחה ושינוי תוכניות

המונית לארסלנבוב הגיעה על הבוקר. אחרי כמה פירוקים של האופניים, הצלחנו לדחוף אותם לתוך הספסל האחורי ותא המטען, ובקושי נשאר מקום ליערה להידחף לצידם. ביציאה מהכפר התקבצו כמה נהגי מונית. שיחה קצרה, דניק הנהג השוויץ במחיר שלקח מאיתנו ויצאנו מהעיירה קזרמן לעבר ג'לל-עבד, באמצע מחכה מעבר ההרים מעורר האימה, העננים השחורים וכביש העפר שלפנינו. החלטנו לוותר על מעבר ההרים הזה בגלל כמה סיבות שהתחברו ביחד, העיקרית ביניהן שלא התחשק לנו לטפס 2000 מטר בטמפ' מתחת לאפס, על דרך עפר, בגשם, בלי יישובים בדרך.

ביציאה מקזרמן המונית עלתה על הדרך המהירה שנסללה זה עתה מקזרמן לג'לל-עבד. אספלט שצמיג עוד לא נגע בו, רחב ונקי. אני החסרתי כמה פעימות, עד שהסתבר שהדרך עדיין בסלילה, ואחרי דקה או שתיים פנינו ממנה לדרך העפר לה ציפינו.

אז מסתבר שברכב הכל הרבה יותר מהיר. זה כנראה מצחיק לקרוא את זה, אבל החוויה של לראות את העליות נעלמות להן במהירות היא קצת מוזרה פתאום. הדרך עלתה ועלתה, הלוך חזור בזיגזגים, הפגנת יכולות מרשימה של דניק בבוץ, ואנחנו למעלה. ביקשנו לצאת לצלם. יצאנו לצלם. אחרי 10 שניות התחרטנו שיצאנו לצלם. בחוץ רוח שמקפיאה את העצמות. הוכחה סופית לכך שההחלטה לקחת מונית הייתה נכונה. וגם הנוף הפעם לא היה מרגש.

בשעתיים הבאות של הנסיעה התמקחנו עם הנהג על האפשרות שימשיך איתנו מג'לל עבד לארסלנבוב, לשם רצינו להגיע. לא רצינו להוציא את האופניים ולעבור למונית אחרת, כי זה סיפור. הבעיה הייתה שדניק לא היה אף פעם בארסלנבוב. הוא התקשר לכל מי שהוא הכיר. שאל על טיב האספלט בדרך לשם, על המרחק, על הדרך. לפחות עשר שיחות, הכל בצעקות. אחרי החיוך שהיה לו בבוקר כשהבנתי שהוא דפק אותנו במחיר, החלטתי להתמקח. אחרי שעתיים הורדנו אותו ב-15 שקל וסגרנו עסקה. נוסעים לארסלנבוב.

***

ארסלנבוב הוא כפר אוזבקי, גבוה בהרים, מוקף ביערות טבעיים של עצי אגוז מלך. יעד מרכזי למטיילים בקירגיזסטן, ומקום מצוין לנוח בו אחרי רכיבה של שבועיים ללא הפסקה. גסטהאוס מפנק, עם מרפסת לנוף משגע, סבתא חביבה שמכינה אוכל טעים כל ערב, קצת מטיילים נוספים סביבנו, מסעדות שישליק במרכז הכפר, ומלא מלא אגוזים. נחנו, יצאנו לשוטטות ביער, אספנו אגוזים, וצברנו אנרגיה להמשך.

התכנית המקורית הייתה לרכב לעיר אוש, העיר השנייה בגודלה במדינה, שנמצאת מדרום לנו. החלטנו לא לרכב על הכביש שמוביל לשם, כי הוא עמוס בתנועה ועובר דרך אזורים מפוקפקים למדי. חשבנו שמצאנו דרכי עפר חלופיות, דרך אזורים כפריים, דרכן נתקדם דרומה. אבל הגשם הפך את הכל לבוץ, ואחרי שירדנו בכביש שיוצא מארסלנבוב הבנו שזה לא יהיה אפשרי. תחושת תסכול מהקווים שלא מתחברים על המפה ומזג-אוויר בעייתי. על חבילה של עוגיות החלטנו לצאת לעבר האלטרנטיבה שהייתה לנו, לרכב את הM41, הכביש המוביל צפונה חזרה לבישקק דרך ההרים. זה כביש מהולל, שמרבית הרוכבים בקירגיזסטן עוברים דרכו כדי להגיע לצפון המדינה. מה שטוב לבלוגים של צרפתים באינטרנט, חשבנו, צריך להיות גם טוב לנו.

אחרי כשעה של רכיבה פגשנו את לוקאס, בחור שהגיע על אופניים כל הדרך מסלובניה.קצת אחריו הופיע זוג האנגלים שפגשנו לפני שבועיים בקוצ'קור. בזמן שאנחנו רכבנו במזרח, הם רכבו את הכיוון ההפוך והגיעו מהמערב.שמחו לשמוע שלוקאס לפניהם, הם פגשו אותו פעם וידעו שהוא באזור.

הרכיבה לאורך הM41 התחילה דרך אזור כפרי שטוח. הרבה שדות של כותנה וחיטה, והכביש נצמד לגבול האוזבקי. בחלוקת הגבולות אוזבקיסטן לקחה את כל האזורים הפוריים, כולל מצבורי נפט בעמק הזה, והשאירה לקירגיזסטן את הגבעות וההרים שמסביב. במקום לנסוע ישר, הכביש מתפתל הלוך חזור עם קו הגבול. לאורך הדרך עיירות, שווקים קטנים, תחנות דלק וקיוסקים. רכבנו עד העיירה קוצ'קור אטא, ושם מצאנו מלון ישן שנמצא בשיפוצים. בעל המלון נתן לנו לבחור בין חדר ללא שירותים ומקלחת (בכלל, גם לא במסדרון…) לבין חדר עם שירותים אבל רק עם מיטה אחת. סידרנו 2 מזרונים על הרצפה, בישלנו ארוחת ערב בבנזיניה, קראנו על הרכיבה הצפויה לנו עד בישקק, ובדקנו אלף פעמים את תחזית מזג האוויר שבישרה על שלושה ימי גשם שמתחילים עוד יומיים.

יום למחרת, הרכיבה המשיכה לאורך העמק הפורה עד שפנתה צפונה והחלה לטפס לעבר ההרים הקירגיזים. נפרדנו מהעמק לאחר עצירה בדוכן מלונים ואבטיחים (זאת עונת הדלועים). המוכרת פרסה לנו מזרון, הושיבה אותנו וחתכה לנו מלון נפלא. אחריו עוד קצת עליה וארוחת צהריים בפונדק דרכים. אחד היתרונות של רכיבה על כביש מהסוג הזה, שמיועד בעיקר למשאיות, הוא ריבוי הדוכנים והפונדקים לאורך הדרך. גם אם הם קצת מגעילים, הם טובים לעצירה קצרה, מנוחה והתחממות.

אחרי העליה הגענו לנהר נארין, אותו נהר שהתפתל לאורך הרכיבה שלנו ובנקודה הזו חוצה לאוזבקיסטן. המים הטורקיזיים ממלאים מאגרים וסכרים רבים לאורכם נרכב בימים הקרובים. עברנו עיירה שמבוססת על מכרה פחם, ראינו את ערימות הפחם ואת הנערים ממלאים אותו בשקי ענק, והחלטנו לישון באוהל לצד הכביש במקום לחפש מלון מתפורר בעיירה. אחרי קצת חיפושים, מצאנו פינה מוסתרת מהכביש, שטוחה, ומתאימה לאוהל.

בינתיים, הרכיבה לאורך הכביש מתגלה כמרגשת הרבה פחות מכל מה שעברנו עד כה. למרות הנוחות שברכיבה על אספלט, הדרכים הכפריות הרגישו לנו נעימות יותר. אולי ההמשך יראה אחרת.

אבק דרכים

בין נארין לקזרמן מפרידים 220 ק"מ, 3 מעברי הרים, ו- 4 ימי רכיבה.

אנחנו בחדרון קטן בגסטהוס בקזרמן, הקירות מכוסים טפטים רוסיים נוצצים, והשרירים נחים. התקלחנו, ניקינו את רוב האבק שציפה אותנו בימים האחרונים, וכיבסנו את הבגדים המטונפים. קזרמן היא עיר שטוחה, בעמק רחב ומדברי, מוקפת הרי אבן חול, ואבק. יש שתי דרכים להגיע לקזרמן – דרך עפר של 400 ק"מ מדרום או דרך עפר של 200 ק"מ מצפון, העוברת 3 מעברי הרים. נודע לנו שהדרך הצפונית יפה, ובמצב טוב ביחס לדרומית. תחזית מזג האוויר צפתה שלג בשישי הקרוב, ולכן בחרנו בדרך הקצרה יותר מצפון.

***

רכבנו יום וחצי לאורך נהר נארין (רכבנו לאורך הנהר הזה החל מהמקורות שלו במי השלגים של מעבר טוסור), מלווים את הנוף.כשהוא נעשה יותר ויותר מדברי. הצמחיה מדלדלת, סוג המסלע משתנה. לצידנו הרי אבן גיר וחול בצבעים שונים. לצד הנהר מעט שיחים וציפורים, במקום אחד ראינו גם שני ברווזים. המים לא נקיים ואפילו די עכורים, כיוון שהספיקו לעבור בעיר נארין וחלקם זרם דרך תעלות עשויות בטון שמרשתות את העמק בשתי וערב על מנת לאפשר חקלאות. אין הרבה חקלאות באזור. הנקודות הירוקות היחידות באופק מסמלות כפרים, והכפרים נמצאים תמיד סמוך לפלג מים היורד מההרים הגבוהים מדרום או צפון לנהר.

עצירה לארוחת צהריים, לצד הדרך מוצאים פינה נעימה – גבעה או כר עשב מזמין. קצת ירקות מהשוק בנארין, לחם, סרדינים מקופסת שימורים (או כמו שקוראים להם פה "שפרוטים"), גבינה צהובה, ביצים קשות (אם הצלחנו לאתר ביצים ולהכין יום קודם), פירות יבשים, שוקולד ותפוחים. העצירות האלה משמחות את הבטן.

נוף ממשיך לנוע ולהשתנות כמו סרט נע. הכביש אספלט והשיפוע לטובתנו כי אנחנו יחד עם כיוון זרימת הנהר. השמש מתחילה לרדת, ומזכירה לנו להתכונן ללילה. מגיעים לכפר ומחפשים מארח. הפעם לא כל כך מבינים את הפתק אז אנחנו נעזרים בטלפון של סוכן טיולים שפגשנו בנארין. הוא מברר ושולח אותנו לבית מספר 72, שם ישמחו לארח אותנו, בתשלום סמלי. האירוח נדיב ונעים, הרבה תה, מרק טעים עם פסטה ביתית שמוכנה לנגד עינינו על ידי אחת הילדות בת 14 לערך. אח העצים בסלון בנוי עם דלתות המאפשרות לחמם גם את חדר השינה הסמוך אליו, בו ישן תינוק בן 4 חודשים. בבית חיים 3 דורות, בהרמוניה ושיתוף פעולה. כולם עוזרים לסבתא ועושים מה שצריך כדי שנרגיש בנוח, כולל לשחק איתנו ולהראות לנו את שיעורי הבית של כיתה ב' בקירגיזסטן.

***

מהכפר אוצ'טום יצאנו לרכיבה של עוד 50 ק"מ, הפעם במטרה לעזוב את העמק ולהתחיל לטפס לעבר הפס הראשון. קשה לתאר כמה האזור הררי, האדמה מקומטת, שאם מתחילים לעלות בה קצת מיד נאבדים בין כמות הקמטים ומתחילות עליות וירידות עד אינסוף. ביום הראשון סך הכל נדרשנו לעלייה קצרה לעבר כפר הנמצא על רמה מוגבהת. אבל העליה הסתברה כלא תמימה, דרך העפר מכוסה בחלוקי נחל וחצץ המתחלקים מתחת לגלגלים ומונעים התקדמות, ורוח מדברית חזיתית המעיפה אבק לעיניים. כל הכוחות נגדינו, ואנחנו ממשיכים. כל רכב שחולף מותיר אחריו שכבת אבק נוספת המצפה אותנו. עוצרים, נותנים לו לעבור, וחוזרים לנשום ולפדל.

בכפר הבא התארחנו ביורט בחצר. על אף שמבחוץ היורט היה מזמין למדי, בפנים הוא היה ריק. הונחו במרכז מזרונים עבורנו, והחלטנו שזה דיל די טוב. תוך כדי שאנחנו נחים קצת מהדרך, הגיע נער בן 17 והחל לשוחח איתנו באנגלית. הנער גדל בכפר, בכיתה ז' עבר לפנימייה טורקית בנארין, בה הוא מתגורר עם אחיו למשך סמסטר שלם בלי לבקר בבית הוריו, וכעת לקראת שנת הלימודים האחרונה בתיכון, הוא מתאמן לקראת מבחני קבלה לאוניברסיטה לרפואה בגרמניה. הוא סיפר לנו שאחרי הלימודים הוא רוצה לחזור לקירגיזסטן ולהיות רופא ילדים, מקצוע שכל כך חיוני באזור. בין היתר הוא רצה לדעת מה אנחנו כבר יודעים בקירגיזית או רוסית, והסתבר שהצלחנו לצבור לא מעט מילים (מספרים, מזג אוויר, שלג, כמה זה, איך קוראים לך, סוגי מאכלים..ועוד).

בלילה בישלנו לעצמנו אוכל ותה, וניסינו ללכת לישון מוקדם לקראת הפס למחרת. אבל היו רעשים בלילה, כלב שלא הפסיק לנבוח, שיירת מכוניות עם צעקות של חגיגות כלשהן, התנעה של רכב סמוך. האירוח ביורט לא ייזכר כחיובי, שמחנו לעזוב בבוקר ולהמשיך בדרכנו.

***

היום הבא הוא עליה. ועוד עליה. ועוד ועוד עד 15:45. זאת השעה שהגענו למעלה ל2700 מ', הפס הראשון שעברנו ברכיבה. גם את רוב הדרך רכבנו, למרות שהרבה פעמים באופניים צריך ללכת לצידן ולדחוף כי העליה לא מאפשרת רכיבה, דווקא פה רכבנו כמעט הכל. התחושה היתה מדהימה, והמון סיפוק. אכלנו צהריים והתחלנו את הירידה. בירידה בעיקר הברקסים והידיים של דרור עובדות קשה (הערה של יערה: אני בירידה יכולה ללכת לישון.. אין לי כמעט מה לעשות חוץ מלהנות מהנוף).

כשהגענו לגובה זהה לזה שממנו התחלנו מצאנו מספר בתים (פחונים מאולתרים ומתפרקים) לצד נחל קטן. עשן שיוצא מהארובה זה סימן מצוין. שם נשאר לישון.

למעשה גרו שם רק זוג זקנים, עניים, שאירחו אותנו בכל מה שהיה להם, שהסתכם בלחם, תה, ריבה, חמאה ביתית, 2 תפוחי אדמה מבושלים במים, מעט סוכר, ודבש. זה היה ארוחת אחר הצהריים, ואלו היו גם הרכיבים של ארוחת הערב. הבית מעט מבולגן, ומלוכלך, וניכר שלא קל לזקנים לעשות מטלות בסיסיות. עזרנו במה שיכלנו.

בבוקר הם לא הפסיקו להודות לנו על התשלום, ונראה שהם הופתעו לקבל אותו. הם בירכו אותנו פעמים רבות לדרך צלחה.

***

היום חצינו את הקימוט. עליה – ירידה – עליה – ירידה… כבר הבנתם. העליות היו יותר ארוכות מהירידות, לפחות כך מרגיש. השרירים כואבים מאתמול, אבל הם חזקים בהרבה מתחילת הטיול, ואפשר לסמוך עליהם שנגיע. הנופים מטורפים. רכיבה על רמה מוגבהת בגובה 2000 מטר לצד עמק נמוך אליו נרד בסוף היום, ולצידו הרים גבוהים ומושלגים. לצד הדרך עברנו 2 כפרים, שדות חיטה, צאן ובקר, עדרי סוסים ונופים מדבריים. כל אלו זה לצד זה. בסוף העליה היה לנו עוד קצת עליה, ואז ירידה תלולה עד לנהר נארין (המוכר). אז מה אם פספסנו כמה קילומטירים של הנהר, אנחנו עוד לא נפרדים.

רכבנו לאורכו עד לעיר קזרמן, מודעים לכמה התרחקנו מנארין, ומבישקק. הריחוק מתבטא במקומיים, באופן הדיבור (כבר לא דוברי רוסית, רק קירגיזית), בצורת המחייה, במצרכים במכולות. אם השלג היה מקדים אותנו לא יכלנו לעבור את הפס הבא המצפה לנו בדרך לעיר הגדולה ג'לל-עבד. אבל הקדמנו את השלג. ואנחנו עם הפנים למערב, לעבור את הרכס הכולא את קזרמן ואת המדבר שלה, ולהכיר עוד אזור של קירגיזסטן.

הגענו לנרין

למעבר ההרים טוסור הגענו עם ג'יפ רוסי מסוג ניבה, האופניים מפורקות בספסל האחורי. זאת אומרת, כמעט הגענו. אמנם הרכב הזה הפתיע בעוצמה שיש לו, בהינתן שהוא כנראה מימי ברית המועצות, אבל השלג על הדרך הכניע אותו. הנוף השתנה בקצב מהיר. קניון עמוק, ואח"כ עמק צחיח, עדר של יקים, נוף מדהים לאגם, דרך בשיפועים לא סבירים מרוצפת אבנים גדולות. כשני קילומטר מהמעבר (הנהג הבטיח 500 מ'), הנהג והמדריך (שלא ביקשנו, ובעיקר הצטופף עם האופניים מאחור כשאני ויערה מתחלקים על הספסל שליד הנהג) אמרו שזהו, עצרו את הרכב, עזרו לנו לפרוק את האופניים, עישנו סיגריה בזמן שהרכבנו אותם חזרה, ונסעו.

אז צריך לדחוף את האופניים בשלג. ניגשנו למשימה מלאי מוטיבציה. השמיים כחולים, בוקר, אנחנו קרובים למעבר, הכל טוב. אחרי חצי שעה של שלג בעומק 20 סמ, זה התחיל להרגיש לא פשוט. הורדנו את התיקים מהאופניים, אני דוחף אותם לבד, יערה הולכת הלוך חזור מעלה מטה עם נגלות של תיקים. קושי מרוכז של כשעתיים, שהרגיש לנו כאילו טיפסנו את כל המעבר מלמטה עד למעלה בעצמנו. באמצע הדרך נאלצנו לעצור כדי לפנות דרך לעדר של סוסים ופרות שבדיוק עברו את מעבר ההרים. מזל שהם עברו, כי הם סימנו ככה בצורה ברורה את הדרך עצמה, שאחרת אולי הייתה נעלמת מתחת לשלג.

בגובה 3900 מ', הגענו למעבר. מולנו נפתח נוף משוגע. מישור גבוה שמחבר הרים מכל כיוון, מושלג, המקורות של הנהר שילווה אותנו בימים הקרובים כל הדרך למטה. היינו צריכים לשבת לבהות קצת בנוף לפני שיכלנו להמשיך. כמו במעבר קגטי, אחרי המעבר הדרך ממשיכה להיות מושלגת, ואין ברירה לצעוד עם האופניים עד שאפשר יהיה לרכב. בסוף הקטע המושלג עלינו על האופניים, והתחלנו את הירידה הארוכה למטה. רכבנו דרך מקטע מדהים. הכל סביבנו מושלג, אנחנו לבד על דרך עפר שלאט לאט יורדת למטה.

מידי פעם היו גשרים מעל נחלים קטנים לאורך הדרך. דגש על היו. כלומר, נכון לעכשיו הם שבורים והרוסים. במקומם, הדרך עושה את דרכה מטה אל הנחל ואז חוזרת למקומה. שזה ממש טוב, כי בדיוק מה שהתחשק לנו באותו זמן זה לשטוף את הרגליים ולהרטיב את הנעליים במי שלגים צוננים, תוך כדי דחיפת האופניים על סלעים בתוך הנחל.

אחרי הרבה מאוד גשרים מהסוג שתיארנו, והרבה דרך של רכיבה, הגענו ליעד שלנו לאותו יום – המעיינות החמים של טוסור. במקום היה צריף עץ רעוע ובו זוג עם ילדים צעירים. שאלנו אם אפשר לישון בצריף, אמרו שכן. שאלנו איפה המעין, הצביעו על מבנה קטנטן. בדרך לשם, כמעט שקיעה, הם החליטו להצטרף. נכנסו כולנו לתוך המבנה. "חדר הלבשה" קטן ובריכה, המים רותחים בטמפ' לא סבירה. אחרי מי השלגים והקור של כל אותו יום, לגוף לקח הרבה זמן להתרגל (ליערה לקח כמה דקות, לי יותר). תענוג צרוף. גם הזוג המקומי נכנסו, עם הילדה האמיצה שלהם שנכנסה צ'יק צ'ק עד הצוואר. נשארנו קצת אחריהם, וחזרנו לצריף.

כשהגענו, האישה נתנה לנו עוגיות, נכנסה לרכב והם נסעו משם. במקומם בצריף היו 5 ציידים – רובים, מעילי צבא, סוסים והכל. השמנמן שביניהם שאל אם אנחנו רוצים להצטרף אליהם לארוחת הערב, והתחיל לארגן את העניינים. כלומר, הוא התחיל לשאול את יערה אם יש לנו סיר, אם יש לנו מלח, אם יש לנו שמן, אם יש לנו תבלינים (כן, כן, כן, כן..). בתמורה, הוא הוציא 4 שקיות קטנות של אינסטנט נודלס, ואמר שהם בעצם 9 ציידים. אז הוצאנו גם את האורז והירקות שהיו לנו, והכנו להם "איזראלסקי פלוב" (אורז ישראלי). הם אמרו שזה טעים. אח"כ הכנו בסיר את הנודלס שלהם, וכל אחד קיבל קצת, בתוספת לחם יבש, סוכריות ושלוק של בירה.

ואז הם שחטו כבש.

בהתחלה הם הכניסו אותו מסיבה לא ברורה לתוך המבוא של הצריף (לא היה נראה שנחמד לו) ואחכ הוציאו אותו החוצה לשחיטה. לאט לאט התחילו להגיע חתיכות בשר לתוך הצריף (עשינו כמה גיחות החוצה להציץ..). אמנם כבש, אבל כנראה שציידים קירגיזיים לא מצטיינים בבישול. הסיר הקטן שלנו התמלא בחתיכות שומן ובשר, ואז הן בושלו על האש עד שהן היו צמיגיות ובקושי אכילות. אז אכלנו קצת בשר, שהוגש בליווי קומיס, משקה אלכוהולי מחלב סוסים מוחמץ, שאי אפשר אפילו להריח אותו. סירבנו בנימוס.

***

יום הרכיבה השני המשיך במורד העמק, עם עוד קצת מעברי נחלים רטובים. מזג האוויר התקלקל, ועננים התחילו להוריד עלינו שלג. בצהריים הגענו לראשונה לבתים. ביקשנו להתארח, ומיד הושבנו מול הסט הקבוע של תה, ריבות ולחם. אבל אז השמש יצאה והחלטנו להמשיך ברכיבה.

הרכיבה נמשכה לאורך הנהר שהלך והתרחב עד שהגענו להצטלבות דרכים שסימנה את תחילת החזרה שלנו לציוויליזציה, כי עלינו על הדרך המובילה לנארין. הדרך התפתלה לצידי הנהר, עולה ויורדת בשיפועים לא סבירים ועוקפת צוקים סלעיים לצידי הנהר. הצמיג האחורי היה הראשון להתעייף, עליו מונח רוב המשקל, ופתאום פנצ'ר ראשון. החלפנו את הפנצ'ר והמשכנו בפיתולים. לצידנו הרים מושלגים ולאט לאט מופיעים עדרים של כבשים, פרות ושדות מראה. מה שמסמל שאנחנו מתקרבים לכפר.

לקראת ערב הגענו לכפר בר-בולק, ומצאנו את עצמנו אצל זוג זקנים עם נכדתם הקטנה. בדיוק כשהגענו התארחו אצלם כל זקני הכפר, וסיפקנו להם יופי של נושא לשיחה על כוס התה היומית. המארחים שלנו היו מאוד חמודים, סיפרו לנו על המשפחה שלהם, ואנחנו סיפרנו על שלנו (בגבולות גוגל טרנסלייט ותנועות ידיים).

זה היה אירוח נעים וטעים, אכלנו מנה קירגיזית טיפוסית של תפוחי אדמה ובשר כבש. כמובן שגם הוגש המון תה. וריבות. המארחת תופרת וכל הבית עוטר בכיסויי מיטה קירגיזים ושמיכות מיוחדות. שבעת הילדים שלהם כבר עזבו את הכפר, אחד כרגע במוסקבה עם אישתו והנכדה בת השנתיים שחקה עם יערה משחקי פנטומימה,כולל מופעי צללים כשהיתה הפסקת חשמל (שלא הפתיעה אף אחד).

***

בוקר מעונן שהביא גם ממטרי גשם אקראיים. מורידים ושמים את ציוד הגשם. בכל פעם שאנחנו מתלבשים הגשם נפסק. מורידים את השכבות והוא חוזר. באופק מתגלים ההרים המקיפים אותנו, ואנחנו רוכבים בקניון צר. הנהר מתרחב, עדר כבשים עובר אותנו, ופרות, וסוסים, וגמל! דו דבשתי.

השמש ניצחה את העננים בצהריים והתבהר משמעותית. עצרנו לבשל נודלס במרק מתפעלים מהנוף ומחזרתה של השמש. הרכיבה נמשכה על רמה גבוה מעוטרת בשדות חקלאיים (בעיקר חיטה וקצת תפוחי אדמה) ועדרים של צאן ובקר.

התחילו להופיע כפרים באופק והכביש נעשה עוד יותר ראשי. בנקודה בה חצינו את הנהר הנקרא נארין שהתאחד עם הנהר אחריו עקבנו כבר שלושה ימים הכביש התרחב והחלו להופיע מכוניות. זהו. אנחנו מכירים את הנוהל, תחילה מכוניות, אז הכביש מתחלף לאספלט, מתחילות חנויות לצד הדרך, ילדים קוראים "הלו" ואז מגיעים לעיר. וכך היה. זה רק לקח 30 ק"מ הדרגתיים אחרי כמה ימים מעייפים במיוחד, והנה אנחנו בנארין. בקושי מצליחים ללכת.

הרגליים עייפות אבל אנחנו מתרגשים. נארין היתה יעד חשוב בתכנון הטיול. עיר המחוברת בכביש אספלט איכותי למערב סין (בחסות הסינים שמנסים להתערב בענייני קירגיזסטן). היא שרועה בין הרים גבוהים, בשטח מדברי, ובמחוז הכי קר בקירגיזסטן. ציפינו להגיע למדבר של נארין והנה אנחנו פה. בעיר מגעילה. רחובות שבורים, חנויות דלות, אנשים עניים ושיכורים ברחוב. אז הערים הקירגיזיות בהחלט לא כוס התה שלנו, בטח כבר הבנתם.

עצרנו במלון הראשון שמצאנו, קיבלנו את הסוויטה, ופיתחנו ציפיות. המים החמים במקלחת לא הספיקו לשנינו ובבוקר היתה הפסקת מים. אבל ברמת העייפות שלנו, השינה היתה מדהימה, אז לא לקחנו קשה ונפרדנו מנארין בבוקר שמשי ויפה, למרגלות הרי אבן חול כתומים. הצטיידנו בבאזר: שמן לחם, ירקות, סרדינים, נודלס, אורז, פירות יבשים, שוקולד, עוגיות וסוכריות. המצבורים מלאים, מילאנו גם אוויר בגלגלים במוסך רכב בפרברי העיר. מערב קירגיזסטן – הנה אנחנו באים.

איסיק קול

בבוקר השמש יצאה כאילו כלום. העדות היחידה לשלג ולסופה של הימים האחרונים הייתה על הקרקע – הגבעות מסביב לבנות, הכפר מכוסה בשלג,והדרך היא שילוב של בוץ וקרח. נפרדנו ממיירמבק וקאירקול לשלום והתחלנו ברכיבה לעבר קוצ'קור. האמת, הרכיבה הייתה מדהימה. העמק הפתוח היה מושלג כולו, ובהק בשמש של הבוקר. ילדים בחליפות אדומות, עניבות והכל, הלכו לבית הספר.סוסים הסתובבו בעדרים באחו. קירגיזסטן כמו שדמיינו אותה. אם רק אפשר היה לוותר על הכפור באצבעות.

המשך הרכיבה לקוצ'קור עברה בלי מאורעות מיוחדים. הנופים המשיכו להיות יפים, אבל המעבר לדרך הראשית יותר פגעה קצת בפסטורליות בגלל התנועה על הכביש. בדרך פגשנו שני רוכבי אופניים! תכלס זה מיוחד, כי הם הראשונים שפגשנו. רוכבים אנגלים שיצאו מאנגליה, כבר 7 חודשים בדרכים, בכיוון של סין. הבטיחו מלון מפנק עם מקלחת בקוצ'קור.

ההגעה לקוצ'קור לוותה בתחושה של "אה.. זו קוצ'קור". לא שהציפיות היו גבוהות, אבל בכל זאת.. מפגש דרכים שהפך לשוק של הכפרים סביב, בליווי 10 בתי מרקחת שאת כל אחד מהם פקדנו בחיפוש אחרי משחה נגד פצעי קור. בעניין המלון, אכן הייתה מקלחת, עם דוד קטן מידי, אבל אין תלונות (בעצם היו. שהדוד קטן מידי והמים החמים נגמרו מהר). בערב הגיעו למלון 20 קוריאנים, ואז כבר בכלל לא היה מה לדבר על מקלחת שנייה. במסעדה היחידה שמצאנו, ליד המלון, אכלנו שוב את אותו האוכל – לגמן, שזה אטריות ברוטב אדום עם פלפלים, ומנטה, שזה ממולאים מאודים. חוץ משני אלה, תה ולחם יבש עם ריבה, לא ברור אם הקירגיזים אוכלים עוד משהו.

***

הרכיבה מקוצ'קור לעבר אגם איסיק קול עברה דרך מאגר מים אורטו טוקוי. הנוף הפך להיות מדברי ממש, עם הרים בצבעים של סגול, אדום וצהוב. התנועה על הכביש דלילה מאוד, ונוצרה הרגשה משונה כאילו אנחנו רוכבים על איזו דרך צדדית במערב ארצות הברית. ארוחת בוקר לצד המאגר כללה לחם, סרדינים סלט ירקות בהכנה עצמית, ודובשניות. מהמאגר הדרך המשיכה בקו ישר עד לאגם איסיק קול. ממערב ארצות הברית עברנו לדרך לאילת, עם הרי אדום משמאל ועקבה ששינתה את שמה לבליקצ'י. בלי קשר להשוואות המטופשות, הרכיבה הייתה מאוד יפה ומזג האוויר היה מצוין.

עוד פיקניק, הפעם לצד האגם איסיק קול, שהוא כמו הכנרת כי ממול רואים את טבריה (מבטיח להפסיק עם זה עכשיו). עוד סרדינים, סלט, לחם ודובשניות. יש לציין שהדובשניות היו ממולאות בריבת חלב, שזה ממש מיוחד. אחרי פיקניק שני קשה לזוז, בעיקר כשהבטן מלאה בדובשניות, ובעיקר שכבר רכבנו כמעט 80 קמ. אז התקדמנו עוד קצת, ובכפר הקרוב שאלנו במכולת איפה אפשר להתארח. מיד מצאנו את עצמנו מובלים על ידי בחור בשם טלק אל ביתו (שהיה בקצה המרוחק ביותר שאפשר מהמכולת).

נראה שאישתו של טלק קצת התבאסה שהוא הביא זרים הביתה, והיא גם הייתה בשלנית גרועה למדי. או שאולי קיירקול הציבה סטנדרטים בלי אפשריים במונחים קירגיזיים. בכל מקרה, התקשורת איתם הייתה קשה והתאפיינה בעיקר בשתיקות מביכות. אנחנו כמובן משלמים לאנשים שאנחנו מתארחים אצלם, אבל בכל אופן הרגשנו שם פחות בנוח. אחר הצהריים יצאנו ברגל מהכפר לראות את השקיעה על ההרים,בידיעה שבקרוב נעבור אותם לצד שני.

***

הרכיבה היום המשיכה לצד האגם. בהתחלה עלייה מתמשכת (מדהים כמה רכיבה לצד אגם עשויה להיות לא מישורית), ואחכ המשך של הדרך עד לכפר בוקונבאיב. כאן המקום להתוודות: את מעבר ההרים הבא נעשה באמצעות רכב (אואז רוסי, למי שזה אומר משהו). כי הספיקה לנו לבינתיים החוויה של לטפס 3000 מ' גובה בקור על הרים מושלגים. סגרנו את הפרטים של ההקפצה,אכלנו מנטה (ממולאים מאודים למי שלא עוקב), והמשכנו ברכיבה לצד האגם. עוד יום ארוך שהסתכם ב-80 קמ של רכיבה, האגם המשיך להיות מאוד יפה והדרך המשיכה להיות לא מישורית.

אנחנו עכשיו בכפר טוסור, בסוג של גסטהאוס. סוג של – כי מתוך 8 חדרים שניים הם בערך שמישים. באחד אנחנו ישנים והשני הוא חדר האוכל. אבל – הייתה פה המקלחת הכי טובה עד כה בקירגיזסטן. לארוחת ערב: אטריות עם בשר (לא נכנס לרשימת המאכלים של קירגיזסטן מרוב שזה היה לא טעים), לחם, ספינג', עגבניות טריות חתוכות (!), תה, ושוקלדים שכללו שילוב גאוני של פררו רושה וריס'ס. אם נמצא כאלה לקנות אז נביא סטוק של זה לארץ, מבטיחים.

מחר – אופניים על אואז לעבר טוסור פס, ואח"כ רכיבה בשטח לכיוון העיירה נארין.

סלאם עלייכום קירגיזיה

"אומלט?"

***

אנחנו מתארחים מאתמול בערב אצל מיירמבק ואישתו קיירקול. יערה סיימה ספר ואני בדרך לשם גם. החדר צבוע ורוד, שטיחים מקיר לקיר, מזרונים, שולחן נמוך, אח, ארונית וטלוויזיה. ושנדליר. ריהוט קירגיזי אופייני, עד כמה שאנחנו יודעים בינתיים. בחוץ מעלות מתחת למינוס, ושלג שיורד מהבוקר וכיסה את כל הכפר הקטן.

את הערב של אתמול ואת הבוקר העברנו בשיחות של שפת סימנים-מילון (רוסי אנגלי). בשעת משבר מדליקים את הפלאפון ונכנסים לגוגל טרנסלייט. מיירמבק חקלאי, יש לו צאן ובקר, ושדות של חיטה שקוצרים עם קומביינים. השלג קטע את הקציר. קיירקול מורה בבית ספר יסודי, אבל היום יום ראשון אז אין לימודים.

האירוח פעלתני. תה בקערות שקיירקול ממלאת מחדש ברגע שהן מתרוקנות, לחם קירגיזי עגול עם ריבות ביתיות, מרק עם כופתאות, עוד תה, עוד ריבות. תפוחים. עוד תה. בין לבין חליבת פרה, והבטחה (שנראה שלא התממשה) לשחיטת כבש. עוד תה. אין מים זורמים. בחוץ בשלג כיור עם דלי קטן מעליו, מאחורי הבית בור שירותים. בחצר שתי פרות.

התכנית הייתה לרכב היום עד קוצ'קור. בבוקר לבשנו את מכנסי הרכיבה, סידרנו את התיקים, שתינו תה, הסתכלנו מהחלון, ראינו עננים, היה לנו חושך בעיניים ו-"הסכמנו בלית ברירה" להצעה להישאר ללילה נוסף. יום מנוחה ליד התנור החשמלי, שמיד עם תחילת השלג הפסיק לעבוד בגלל הפסקת חשמל שנמשכה כל היום. קיירקול הדליקה את האח.

***

התחלנו לרכב לפני 4 ימים, יצאנו דרך הרחובות השבורים של בישקק לעבר ההרים, במהירות של 2 קמ"ש שמאפיינת אופניים עם ציוד ששוקלים ביחד 50 קילו ושני רוכבים בכושר מאוד חלקי. לזכותנו יאמר שהטיפוס התחיל משער היציאה של הגסטהאוס. בישקק עיר שהושפעה מאוד מהשלטון הסובייטי. מבני ממשל מאיימים ומפעלים נטושים לצד בנייני דירות מתפוררים. וכד'. די מהר יצאנו מהעיר, והסביבה הפכה להיות כפרית. גבעות מתגלגלות של עשב מצהיב של סתיו. בהמשך מדרום רכס ההרים הקירגיזי, מושלג בפסגות. הנוף היה יפהפה. המחשבה שאנחנו צריכים לחצות אותו הייתה מלבבת.

*** הפסקה מתודית לארוחת צהריים: אומלט כמובטח, לחם, ריבה, תה.

הרכיבה ממערב למזרח, לאורך הרכס. אנג'י מההוסטל בבישקק אמנם הזהירה אותנו, אבל בכל זאת הופתענו מהעליות והירידות שבין שלוחה לשלוחה. ממשיכים במסורת של 2 קמש בעליות, אבל הכושר שלנו דווקא בא לידי ביטוי בירידות. עננים שחורים הפתיעו אותנו מאחורה, ואז גשם פתאומי. שלפנו את הכיסוי של האוהל ותחבאנו מתחתיו. אבל אז יצאה השמש והכל היה סבבה. לקראת ערב עצרנו באחד הכפרים בדרך. בעלת המכולת שלצד הכביש הסכימה שנישן בשטח שלה, על במה מוגבהת עם סככה. ברגע שהאוהל עמד העננים שוב הגיחו משום מקום, הפעם עם רוח שכמעט גרמה לנו להיפרד לשלום מכמה פריטים, וגשם משולב בסופת אבק. בעלת הבית יצאה והציעה שנישן בסלון שלה בתשלום (היא אמרה איזה סכום שלא הצלחנו להבין). אמרנו "כן כן כן" וברחנו פנימה. ואז הכל היה סבבה. וגם נגמר הגשם והרוח והעננים קצת התפזרו. הבן של בעלת המכולת תירגל איתנו אנגלית ומאוד התבאס שאין לנו אינסטגרם. דרך אגב להם לא הייתה מקלחת.

הרכיבה המשיכה למחרת, איך לא, עם עלייה. אבל אחריה ירידה ממושכת עם נופים מרהיבים, עמקים תלולים בין רכס ההרים (שכבר הספיק להתקרב אלינו), כפרים ציוריים, שטחי מרעה, סוסים, כבשים, פרות, שדרות של עצי צפצפה ואיכרים עובדים בשדה. הגענו לכפר קגטי kegeti לקראת צהריים, והצטיידנו במכולת קטנה לקראת הטיפוס למעבר ההרים בלי יישובים בדרך.

העלייה התחילה באופן תמים, כביש האספלט הוחלף בדרך עפר עם רמת דחיסות, שיפוע, בורות ורוחב סבירים. טיפסנו לגובה 1,700 מ', ברכיבה איטית לצד הנהר, דרך יער אורנים. השמש נעלמה מוקדם מאחורי ההרים, פתחנו את האוהל והלכנו לישון.

בבוקר התעוררנו ליום מעונן. במצב כזה די ברור שבהמשך ירד גשם, וצריכים להחליט אם להמשיך או לרדת. הבעיה שכרגע לא יורד גשם, אין מניעה להמשיך, ותמיד אפשר לחזור. מצד שני, אנחנו לא רוצים לרכב לבד בהרים בגשם. אי הוודאות הזו הייתה סימן ההיכר של הרכיבה באותו יום, וככל שהמשכנו, היינו מושקעים יותר והרצון לסיים את המעבר עלה עם הידרדרות מזג האוויר. בקיצור, המשכנו. העלייה נעשתה תלולה, האדמה הפכה לחלוקי נחל, האופניים נשארו כבדים. כשהתעייפנו מלרכוב דחפנו את האופניים (והיחס בין שני דרכי ההתקדמות עלה ועלה).

בצהריים התחילה רוח חזקה משולבת בגשם. בתגובה הקמנו את האוהל, בישלנו קוסקוס וישנו שנ"צ. כשהיא נרגעה החלטנו לחזור חזרה. אז ארזנו את הדברים והמשכנו לדחוף את האופניים למעלה. עצרנו בגובה 2,900 מ' והתמקמנו ללילה. למרות הגשם, הרוח והקור הצלחנו לישון די טוב. בשלב מסוים התעוררנו וראינו שהכוכבים יצאו, סימן מצוין לכך שמחר יהיה יום יפה ושמשי.

התעוררנו וגילינו כמה יפה מסביב, כמה גבוהים ההרים שסביבנו,כמה תלול העמק, וכמה לא סימפטיים העננים שהחלו לזלוג מהצד השני של הרכס. ארזנו, והתחלנו את המקטע האחרון של המעבר. אחרי חצי שעה השלג התחיל לרדת. דחפנו את הקילומטרים שנותרו, מטפסים בתלילות 800 מ' גובה. למזלנו השלג היה סביר. אמנם היו משבים חזקים שנתפסו על הקרקע, אבל ביניהם היה היה אפשר להתקדם בלי יותר מידי סבל. (שקר. זה היה די נורא.) מעבר ההרים התגלה אחרי כמה זגזוגים חדים אחרונים של הדרך, ברוחב של 2 מטר, נמוך רק בקצת מהפסגות שמשני צדדיו, ומושלג למדי. הסיפוק של להגיע ולחצות את המעבר היה עצום, והצדיק את האתגר של הדרך שקדם לו.

זה כנראה לא היה ככה בדיוק, אבל בזכרון שלי הצד השני של הפס הוא תהום חשוכה שלא רואים את סופה. ה-"דרך" התפתלה הלוך חזור, ערימה של אבני צפחה שגם בירידה אי אפשר לרכב עליהן. אז המשכנו ללכת. אבל עכשיו האופניים מושכות כלפי מטה, וצריך ללחוץ חזק וקבוע על המעצורים.

בסוף… אחרי כל הנוראות הזו.. נגמר השלג ונגמרו האבנים. התחלנו לרכב בקפור (כן הוא נשאר) דרך העננים אל תוך עמק מרהיב (באמת!) עם נופים חדשים. כיף לעבור באופניים מרחקים ולראות את הנוף המשתנה. עכשיו הוא היה מדברי וצחיח, עשבים נמוכים ומדרונות זהובים. במרחק הציצו הרים חדשים. בעמק שטחים חקלאיים, ואפילו קצת יורטים מרוחקים שעוד נשארו מהקיץ. משאית עצרה לידנו, ו-3 קירגיזים משועשים הציעו לנו להעמיס את האופניים על תא המטען, שהיה עמוס בחרא של פרות. סירבנו בנימוס, וקיבלנו עוגיות גבינה חמוצות שלצערנו הרב נאצלנו להשליך מיד אחרי שהם נסעו (זה לא אכיל). באופן כללי, הקירגיזים מאוד חביבים אלינו, מנופפים לשלום מרחוק, מברכים ומתעניינים (כן, יש גם את אלה שצופרים וחולפים על פניך במהירות). רכיבה מהירה של שעתיים עד הכפר הראשון, בגובה 2,100. הצגנו את הבקשה הכתובה שלנו להתארח איפהשהו לילד על אופניים, ותוך 5 דק' ישבנו עם מיירמבק וקיירקול לכוס תה.

לא מזמן אח של מיירמבק והבן התינוק שלו הגיעו להתארח. יערה ניגנה להם בחלילית, שוחחנו על הטיול שלנו, על המשפחה שלהם וכד'. השלג בחוץ נערם 3 ס"מ. כל הכפר לבן לחלוטין. עדיין אין חשמל.

לפי התחזית השלג מסתיים היום בערב ואחריו שמש. אנחנו נרכב מחר לעבר קוצ'קור, שם אולי מחכה לנו מקלחת וסלט ירקות. משם רכיבה מישורית מדרום לאגם איסיק קול. אחר כך צפוים עוד הרים ועמקים נוספים.

אפילוג

הסוף הלא הירואי של הטיול שלנו כלל יומיים באי Spetses. מזג האוויר של סוף אוקטובר נשאר קייצי עבורנו. קראנו שבאי ספצס אין מכוניות, כדי לשמור על אווירה רגועה שתעצים את החוויה האסקפיסטית. קראנו נכון. אין באי מכוניות. אבל ברחוב וחצי של העיירה יש תנועה של קטנועים שלא תבייש רחוב מרכזי בהאנוי. אז מצאנו חדר במלון עם נוף שלא פונה לים, כדי לרכך את הרעש. ו.. נחנו. אין הרבה מה לכתוב על זה. סה"כ יצאנו לרכיבה של עשרים קילומטר סביב האי, שמסתבר שלא יצא לגמרי פרייר, וכלל כמה עליות מתפתלות. האי מכוסה באורנים (ירושלמיים לפי האתר הישראלי לחופים יוונים. יש כזה.) מחוץ לעיירה הכביש רק שלנו, ולאורך הדרך נופים אל הים, ומפרצים עם חופים צלולים וטורקיזיים כמו בפרסומות, אחרי שעורכים אותן בפוטושופ. המים היו כל כך צלולים שלא הייתה בעיה להזהר ולא לדרוך על קיפודי ים. לא שהיו מעט או משהו.

כדי לחגוג את סוף הטיול אכלנו במסעדה איכותית. פעמיים. צדפות, דיונונים, דגים, שרימפסים, מוסקה ושאר דברים שגורמים לנו עכשיו להיות רעבים שוב. והרבה אוזו ויין.

היום התאפיין בלוגיסטיקה של אריזות. סירה מהירה לאתונה, רכיבה נוראית דרך הצ'ק פוסט אזור תעשייה אתונאי, וחנות אופניים שאמנם שמרו לנו ארגזים אבל לא היו נכונים לעזור. בסוף יצא טוב,  כי מאחורי החנות היה בית אריזה. עם מכונות שסוגרות כבלים סביב קרטונים. ואנשים נחמדים שישר קפצו על ההזדמנות לעזור וגם לדאוג למונית.

שדה התעופה באתונה. מחר משמרות במשרד החוץ מצד יערה ונסיונות נואשים לכתוב עבודה לפני תחילת הסמסטר מצד דרור.

1 אופני טנדם (לשניים)
2 רוכבים
3 שבועות קצרים מדיי
4 מדינות: בולגריה, מקדוניה, אלבניה ויוון
5 ימי מנוחה (עם מעט רכיבה או הליכה)

900 ק"מ של רכיבה

ועכשיו למצעד:
מקום ראשון באוכל – יוון, בעיקר הבשר, הסלט, והאלכוהול.

מקום ראשון בכפרים ומקומיים נחמדים – מקדוניה, הכפר בוגומילה והמארחת ויולט.

מקום ראשון בנופים – הרי מקדוניה מתחרים עם הרי צפון יוון. אי אפשר להשוות לים התיכון.. דירוג שווה בסקלה אחרת.

ההפתעה של הטיול – אלבניה, בנופים של אגם פרספה. נחזור אליך.

עד הים

זקני הכפר החלו להגיע ולהתיישב איתנו סביב האח החמימה של בעל המלון הקטנטן. קראנו ספר, שתינו ציפורו (אלכוהול מקומי עשוי מענבים, 40-60% אלכוהול, עשיה ביתית). כל זקן התעניין בתורו מאין באנו ולאן אנחנו נוסעים. אופניים? מבולגריה? אנשים לא כל כך מאמינים. ואתם מישראל? תדהמה. אחר כך דרור מצביע על השרירים שלו ברגליים ויערה עושה פרצוף של קשה. חלק גם שואלים כמה ק"מ וצוחקים כשהם שומעים את התשובה.

***

בוקר למחרת התעוררנו ויצאנו לדרך. חצינו 80 ק"מ יווניים טיפוסיים – הרים וגבעות. כל הקרקע פה מקומטת, ואחרי כל עליה יש גם ירידה, ולהיפך. מדוושים ומתנשפים חצינו נהרות רחבים המזרימים את כל מעיינות זגוריה (המחוז הצפוני ההררי של יוון). הצמחיה החלה להשתנות עם הדרך. אנחנו נעים מערבה, והעצים נהיים קטנים יותר ופחות צפופים. עצי תאנה והמון עצי אלון הקיפו אותנו. שיחים קטנים התחילו להופיע. הרגשנו קצת בגליל לרגעים מסוימים.

עברנו פס אחד, כמה עמקים, פס שני. כשאנחנו כותבים פס אנחנו מתכוונים לחציה של רכס הרים, שמשמעותה עליה של כמה מאות מטרים בגובה. עליה של כמה מאות מטרים משמעותה התנשפות, פידול איטי, וכאבי שרירים מכווצים. עצירה להחזרת הנשימה. עצירה למנוחת שרירים. עצירת שתיה. עצירת עוגיות. עליה משמעותה סבלנות וציפיה. מה מחכה אחרי הפיתול הזה של הכביש? כמה מטרים כבר עלינו? מה כתוב ב-GPS? ובסוף מגיעים לשיא גובה ומתחילים לרדת. הירידה מתגמלת ברוח מקפיאה, מנוחה, הנאה מהנוף, החלפת חוויות של קושי וקצת צחוקים.

היה מזג אוויר יפה וכחול. עברנו עמקים חקלאיים, שדות ומטעים. עצרנו לאכול מלון טרי בדוכן לצד הדרך. קנינו אצל החקלאית גם ירקות לצהריים, ובטעות בניהם פלפל כתום חריף (הפלפל פה הוא כמו גמבה, זה מבלבל). בדרך גם עצרנו לאכול תאנים מעץ יפה.

לקראת אחר הצהריים חשבנו להתמקם בכפר הקרוב. אבל הכפרים שעברנו היו קטנטנים. 20-30 בתים, עשן בערובות, אישה זקנה עובדת בחצר, רועת צאן ועדר כבשים. לא יותר מזה. כשלא מצאנו אפילו טברנה במרכז הכפר, שאלנו מקומי איפה יש מלון או מקום לישון. הוא הצביע על רכס גבוה מעבר לעמק עמוק ואמר – שם יש מלון. הנהנו ואמרנו "תודה, אבל לשם אנחנו לא מפדלים". השמש הראתה סימני שקיעה באופק, האוהל נראה ממש מוחשי, אבל החלטנו להמשיך לכפר הבא. בדרך שלט של מסעדה ובית קפה קרץ לנו. מבקשים להתמקם אצלם בחצר עם האוהל ללילה, לפחות לא נשאר רעבים. אחרי שכנועים של דרור הם הסכימו, ואנחנו הרגשנו ברי מזל על חלקת הדשא שקיבלנו, בירה, ארוחת ערב טובה ומקום חם לקרוא ספר לפני השינה.

***

בוקר רכיבה 13 נפתח בערפל כבד. התחננו לשמש שתגרש את הערפילים והדלקנו את הפנס האחורי של האופניים. בסוף כשהשמש יצאה לא היה איך להסתתר ממנה, והיה חם כל כך שהתגעגענו לעננים.

באותו יום תכננו לחצות לעמק של עיירת הנמל איגומיניצה, ביננו לבינה הפריד רכס בינוני. מצאנו במפה דרך צרה וצדדית והחלטנו לנסוע בה. הדרך היתה כל כך יפה שהיה לנו קשה להתקדם. כל הזמן עצרנו לצלם ולהתלהב. עכשיו כבר ממש נסענו בגליל המערבי בין עצי זית ליער אלונים. פרפרים ופרחים בכל עבר, גינות בר של רקפות ופרחים מתחת לעצים. עלינו ונחשפנו לרכסים של הרים ירוקים ומורדות מתפתלים. ירדנו בתלילות למטה לגלות כפרים קטנים, ויווניים אוספים זיתים מעצים. נגמרו לנו המים וביקשנו ממשפחה מקומית. ילד וילדה שהתלהבו מהאופניים שלנו קיבלו כל אחד סיבוב עם דרור. הם התלהבו ונפרדו ממנו לשלום בעצב רב.

בכפר האחרון לפני ההשתלבות על הכביש המהיר לאיגומיניצה נופפו לנו לשלום כמה גברים ממרפסת. ככה הגברים היוונים, 12 בצהריים והם שותים בירה ומפטפטים. הם סימנו לנו לבוא להצטרף ואנחנו שמחנו על ההזמנה. שתינו בירה והחלפנו חוויות. המסקנה של כולם מהשיחה היתה שערים גדולות הן בעיה בכל מדינה, ובכפרים הקטנים נמצאים האנשים הכי טובים.

כמה שהמסקנה הזאת בישרה את הבאות. הגענו לעיר נמל מוזנחת, חגגנו את ההגעה לים במספר תמונות וסופלקי סטנדרטי. ואז התברר לנו שהמעבורות שנוסעות מאיגומיניצה לעיר פטרס (לשם התכוונו להפליג כבר באותו יום) מיועדות לתיירים איטלקים בלבד. אי אפשר לעלות על מעבורת שלהם בגלל בירוקרטיה.

התכנית נקטעת. מה עושים? לא רצינו להישאר שם, והחלטנו לצאת עם אוטובוס לילה לפטרס. רק להזכיר שלא התקלחנו כבר יומיים של רכיבה מיוזעת. טוב, המקלחת תחכה.

הנסיעה עברה בשלום, באמת אוטובוס נוח ואין תלונות, אבל תמיד כתייר יש איזה עוקץ שמחכה לך מעבר לפינה. האוטובוס עצר בנמל נטוש וחשוך והוריד אותנו הרחק מהעיר פטרס. מוניות שמרוויחות את לחמן בדרך הזאת חיכו בשורה, מי שירד מהאוטובוס כמונו עלה עליהן, שילם את הנדרש ונסע. אנחנו לא יכולים להעמיס אופניים של 2 מטר על מונית, ולכן ב1:35 בלילה, הדלקנו את הפנסי ראש ואת ה-GPS וניווטנו ברכיבה אל העיר החשוכה כ-8 ק"מ. מתחמקים מאוטוסטרדות, קיבלנו רושם ראשוני מפוקפק מהעיר. התמקמנו במלון ונרדמנו לכמה שעות.

בבוקר העיר נראתה נעימה יותר, אבל לא בשבילנו. חקרנו באינטרנט, חשבנו והתלבטנו. היעד – הפלופונזים, העיירה נפוליו והאיים הקטנים שמדרומה. האמצעי – 2 אוטובוסים. החשש – שלא יסכימו להכניס את האופניים המוגזמות שלנו לתא מטען ונתקע איפשו באמצע.

היוונים עושים פרצוף בהתחלה. הם לרוב גם קצת ממלמלים משהו, אבל בסוף הם מסתדרים. את האופניים העמסנו בעצמנו, וניהינו די מקצועיים בזה כבר מהפעם השניה.

שוב הצמחיה משתנה, מתחילים עצי הרדוף ודקלים, מטעי זיתים נרחבים וכרמים. האזור עטור באתרים ארכיאולוגים והיסטורים למניהם, אם רק היינו יודעים קצת היסטוריה, היינו בטח מאוד מתרגשים.
בחור מקומי מנסה להסביר באנגלית שבורה עד כמה חשוב האזור. הוא לא מבין שהחשיבות של האזור עבורנו טמונה בעובדה שרכבנו מעל אלף קילומטר בשבועיים האחרונים, ושבוע הבא אנחני מתחילים את סמסטר א' של שנה ג' באוניברסיטה העברית.

אז באנו לנוח, אבל מה לעשות שאנחנו לא טובים בזה והיה המון מה לראות. הסתובבנו בעיירה, אכלנו גלידה, עלינו למבצר הסמוך, הקפנו את חצי האי בהליכה, וגם הלכנו למסעדה מקומית נחמדה.

באנו עד הים לנוח, מחר מקווים לשוב לרכב על אחד האיים.

קרנקים והרים יווניים

איפשהו לאורך הדרך נשבר לנו הקרנק האחורי. הקרנק הוא הציר שסביבו מסתובבים הפדלים. הוא נשבר, או יותר נכון עבר תהליך מתמשך של הדרדרות, עד שכבר אי אפשר היה להתעלם מהרעשים והחריקות שהוא הפיק. כל זה קרה כמובן באזור הנידח של אלבניה שחיבר אותנו ליוון.

מעבר הגבול עבר חלק יחסית ולאחריו ירידה ממושכת בצד היווני. עצרנו להצטייד במכולת באחד הכפרים, והמשמעות של המעבר ליורו, על המחירים הגבוהים המשתמעים ממנו, הכה בנו.

סטינו מהדרך הראשית כדי לטפס אל מעבר הרים, בלי שתיהיה לכך סיבה אמיתית. בעליה הצטרפו אלינו הזבובונים שרודפים אחרי דרור עוד ממקדוניה. בקטעים הקשים של העליה, וכשדרור מזיע כולו, ומנסה לשמור על האופניים ישרות במהירות אפס, הם עטו עליו במאותיהם והתיישבו על המשקפי שמש והפנים, ובאופן כללי נמצאים שם כדי לעצבן.

הגענו לקסטוריה אחרי יום רכיבה ארוך עם אופניים במצב קטטוני. קסטוריה עיר יפה הפרושה על חצי אי בתוך אגם, יעד תיירות חורף. ליוונים, ומרכז היסטורי לסחר בפרווה. לא קנינו מעיל דביבונים, אבל מצאנו חנות אופניים כדי לטפל בבעיה. המוכר שמח להפגין את חוסר המקצועיות הנוראי שלו, תוך כדי שהוא עושה נזק לברגים קרטיים באופניים. אחרי זמן ארוך מדיי של התייעצויות בטלפון ושימוש שגוי בכלי עבודה לא רלוונטיים, הוא הפנה אותנו לחנות של טכנאי אופניים אמריקאי בחלק אחר של האי. למחרת הבאנו את האופניים לדמיאנוס, מבלי לדעת למה לצפות אחרי החוויה המתסכלת של אתמול.

מסתבר כנראה שגילינו את אחד המומחים לאופניים ביוון כולה. הוא ניגש לבעיה במקצועיות ועשה כל מה שהוא יכול כדי שנוכל להמשיך ברכיבה כמה שיותר מהר. לבסוף הבעיה היתה מורכבת משציפינו, והחלפים שהיו לו לא התאימו. אחרי עוד ועוד רעיונות מקוריים הוא מצא פתרון. לחבר שלו יש אופני טנדם והוא מסכים שנקח ממנו את החלקים ונקנה לו חדשים. בזכות ההרתמות של שניהם, הנחישות והרצון האמיתי לעזור, יכלנו להמשיך לרכב יום וחצי אחרי שהגענו לקסטוריה עם אופניים תקינות.

את הזמן בקסטוריה העברנו בשוטטות תיירותית וארוחות שחיתות של אוכל יווני טוב במסעדות, לצד שתייה מוגזמת של "ציפורו" – האלכוהול היווני המקומי שמלווה כל ארוחה. גם גילינו את נפלאות הסופלקי, שהוא הגרסא היוונית לשווארמה בלאפה. בבוקר לפני העזיבה, גילינו את העיר ערנית במיוחד. זה יום שוק, עם מגוון רחב של ירקות, פירות ומיליון סוגי זיתים, שאת חלקם לקחנו איתנו לדרך.

אתמול חצי יום נסיעה ל-Nestorio, וההרים של צפון יוון ניצבו מולנו מחכים. היום היה יום רכיבה ארוך בהרים. רכבנו דרך יערות גדולים וצבעוניים שנמצאים בשיא השלכת, ולצד נחלים ונהרות מרשימים.

בנקודה מסוימת נצבה בפנינו החלטה לא פשוטה, לאיזה כיוון להמשיך. מצד אחד דרך שאמרו לנו שהיא אחת היפות ביוון כולה, ירידה ממושכת ועליה קטנה בסופה. מצד שני דרך עפר לא ברורה וטיפוס של אלף מטר למעבר הרים גבוה, שלא נמצא בכיוון שלנו. יערה ניסתה בעדינות לרמוז על האפשרות השפויה יותר, ואחרי שכבר פנינו לדרך העפר, דרור השתכנע שאנחנו גם אמורים להינות מהעניין, חזרנו והמשכנו בדרך המקורית.

כפיצוי על עגמת הנפש,  החלטנו לסטות מהדרך בסוף היום, ולטפס 300 מ' לעבר כפרים מסורתיים עם בתי אבן עתיקים.

יום 11 אלבניה – קסטוריה – 86 ק"מ
יום מנוחה ותיקון אופניים
יום 12 קסטוריה – נסטוריו – 25 ק"מ
יום 13 נסטוריו – מוליסטה – 73 ק"מ

להתראות מקדוניה

מסתבר שאת הפיצה המציאו במקדוניה. או שלפחות הם העתיקו אותה באדישות כמו שהישראלים ניכסו לעצמם את הפלאפל. אנחנו אוכלים פיצה כמעט מידי יום, ואף פעם לא מתאכזבים. בגדול, האוכל המקדוני מבוסס על בשר, גבינה צהובה, וקמח לבן, על שלל השילובים ביניהם. לדוגמא, מה שהמקדונים עשו להמבורגר, האמריקאים עוד לא חלמו. בערב אחרי ההגעה לBitola התיישבנו במסעדה והזמנו המבורגרים. קיבלנו קציצות ענק מלאות מבפנים בגבינה צהובה מותכת ובייקון. כנראה שלא מדובר בשריד מהעבר היהודי המפואר של העיר.  אחרי ההמבורגרים החלה הופעה של להקת שיכורים מקומית עם אקורדיון, גיטרות, ושירי עם מקדוניים. היה שמח.

*****

הכלכלה המקדונית מפגרת הרבה אחרי מדינות האיחוד האירופי. נראה שהאזורים הכפריים נמצאים בתהליכי שינוי – לצד בתי אבן מתפוררים של חקלאים זקנים מוקמות וילות ובתים מודרניים של יוצאי הערים הגדולות. תיירות החוץ נמצאת בחיתוליה, עם מספר מוקדים בודדים בהם קיימת לכך תשתית. מצד שני, ראינו הרבה תיירות פנים – סימן נוסף לתהליכים החברתיים שמתקיימים במדינה. בשיחה עם עובדת אחד המלונות, מסתבר שמשכורת סבירה כאן נעה סביב ה-200 יורו לחודש. הוצאות המחייה נמוכות בהתאם, אבל נראה שהרבה צעירים מתמודדים עם מציאות כלכלית מורכבת. ההוסטל שישנו בביטולה הוא היחיד בעיר שמותאם לתרמילאים. הבעלים ישנים על הספות בסלון המשותף כדי לאכלס חדרי אירוח נוספים. אחרים סיפרו לנו שהמצב הכלכלי מחייב צעירים רבים להישאר לגור עם ההורים גם הרבה אחרי גילאי ה-30. ב-Veles ישנו אצל דיאן, דוקטור לפילוסופיה מחוסר עבודה. או שבעצם זה מאפיין גלובלי של דוקטורים לפילוסופיה.

הרכיבה בימים האחרונים הייתה נהדרת. שמים כחולים, אוויר טרי וקריר, נופים משתנים, כבישים רגועים ואספלט טוב. מפרילפ לביטולה החלטנו לוותר על הכביש המהיר, המישורי והישיר. במקומו טיפסנו לKrusevo, העיירה הגבוהה ביותר במקדוניה. ציפינו שהטיפוס הארוך יתוגמל בעיירה יפה ומעניינת , וקצת התאכזבנו לגלות עיירה מקדונית סטנדרטית עם קצת יותר מסעדות ופאבים מהמקובל. התנחמנו במאפה דמוי פיצה, בליטר בירה, ובירידה ארוכה לתוך עמק מיוער ויפה.

אתמול בביטולה עשינו יום "מנוחה". יום המנוחה כלל ביקור בפארק הלאומי Pelister, שהוא ההר הגבוה במקדוניה, וטיפוס רגלי של שעתיים ביער לנקודת תצפית על העמק. אח"כ שוטטות בעיר ובמדרחוב שבמרכזה, פיצה, בירה, וביקור באתר הארכיאולוגי המוזנח למדי של העיר הרומית בעתיקה הרקליה. בערב החלטנו לעשות הפסקה ממסעדות, ובישלנו ארוחת סטייקים, סלט ישראלי, תפוחי אדמה ויין אדום.

היום בבוקר יצאנו מביטולה לעבר אגם Prespa ומעבר הגבול לאלבניה. היום החל בטיפוס על כביש חקלאי מקביל לדרך המהירה. היום למדתי להעריך את המצאת האספלט, אחרי שהוא נגמר בשלב מסוים והוחלף בריצוף של אבנים קטנות מרובעות. חוויה מפוקפקת כשרוכבים על אופניים נטולי בולמי זעזועים ואוכפי עור שעוד לא הספיקו להתרכך לגמרי.

אחרי מעבר ההרים רכבנו לעבר האגם, כשמשני צידי הדרך מטעי תפוחים עם עצים עמוסי פרי טעים במיוחד (בדקנו). מעבר הגבול עבר ללא בעיות, ואנחנו מצאנו את עצמנו בפינה נידחת של אלבניה. ציפיתי שהכל יראה בדיוק אותו דבר, אבל האמת שמיד אפשר היה לחוש בהבדל. מלבד הצמחייה שמתכווצת והופכת לים תיכונית, גם הכפרים נראו אחרת. עד כמה שהכפרים המקדונים נראו פרימיטיביים, האלבניים עקפו בסיבוב. חמורי משא עומדים בשדות, חקלאות זעירה ואווירת ניתוק מוחלט באופן כללי.

הנוף לצד האגם היה חסר תקדים ביופיו. אחרי מעברון הרים שהפתיע לרעה, מצאנו מלון אוליגרכים לצד האגם (10 יורו ללילה לאדם), והכרזנו סוף יום.

הכיוון למחר – יוון.

יום 8 – פרילפ לביטולה – 85 ק"מ
יום 9 – יום מנוחה בביטולה
יום 10 – ביטולה לכפר אלבני – 70 ק"מ